Valentinovo je skorajda že pred
vrati, zato sem spisala eno zanimivo mini študijo o znameniti sliki Poljub. Presenetljivo
malo je znanega o njenem avtorju, Avstrijcu Gustavu Klimtu (1862 – 1918). Kar
pa je poznano, je, da je imel zelo rad ženske. In prav ženska nastopa v glavni
vlogi na naši današnji sliki.
Gustav Klimt, Poljub, 1907-1908, olje in zlata folija na platnu, 180 cm × 180 cm, Belvedere, Dunaj.
Slika je ocenjena na okoli 80 milijonov ameriških dolarjev.
Ko je sliko razstavil na Kunstschau, jo je takoj odkupila avstrijska vlada - in slika menda niti še ni bila dokončana! Kunstschau je bila umetnostna in rokodelska razstava, ki jo je v obdobju med 1. junijem in 16. novembrom 1908 pripravila skupina okoli Gustava Klimta in Josefa Hoffmanna na mestu današnje dunajske Konzerthaus. Razstava je bila ena izmed mnogih, ki so jih priredili ob 60-letnici cesarja Franca Jožefa I. Na ogled so bila postavljena dela 130 umetnikov, med njimi tudi Oskarja Kokoschke in Carla Molla. Ta dogodek pomeni prelom v dunajski moderni.
Slika, katere prvotni naslov je bil Ljubimca, je kvadratnega formata in nas zaradi pozlat in načina, kako sta človeški figuri upodobljeni, lahko spominja na ikono. Moški in ženska, ki sta postavljena v središče slike, sta v objemu, moški se k ženski, ki miži, sklanja in jo poljublja na lice. Prostor sicer ni jasno določen, opaziti pa je, da klečita na zaplati, bogati s cvetjem raznolikih barv in oblik.
Vzorci se pojavijo tudi na njunih oblačilih: na njegovih opazimo črne in zlate geometrijske vzorce, na njenih so cvetlični vzorci. Prav tako ima ženska na glavi cvetlični venec, moški pa (verjetno) venec iz bršljana.
Klimt je ponekod uporabljal tudi mavec, na katerega je nato nanesel zlate lističe.
Slika je tipični primer Klimtove »zlate faze«: poleg olja je izdatno uporabil zlato folijo in sicer kar osem različnih pozlat!
Zlate lističe lahko opazimo tudi v ozadju, a čeznje je slikar nanesel barvo in tako ustvaril teksturo.
Vendar, ali je vsebina slike res tako enostavna kot se zdi na prvi pogled ali pa gre tu vseeno za kaj drugega?
Emilie in Gustav
Nekateri pravijo, da je slika alegorija ljubezni, drugi so tu natančnejši: pravijo, da je v moškem liku upodobil sebe, v ženskem pa svojo življenjsko sopotnico Emilie Flöge (1874–1952) in se na ta način poklonil njunemu odnosu. Flöge je bila po poklicu šivilja, kasneje pa je postala modna kreatorka, ki je zaslovela po ohlapnih oblekah z vzorci, ki so ženskemu telesu omogočale večjo svobodo (ta slog je promoviralo tudi feministično gibanje na Dunaju; zanj so bili značilni visoki stezniki, ohlapna silhueta in valoviti rokavi). Med potovanji po Londonu in Parizu se je seznanila z najnovejšimi modnimi trendi Coco Chanel in Christiana Diorja. Njena oblačila je redno promoviral tudi Klimt, ki je Emilie predstavljal dunajskim meščankam, ki jih je portretiral. Za portrete so se namreč pogosto oblekle v oblačila, ki jih je dizajnirala. Po priključitvi nemškega tretjega rajha leta 1938 je Flöge izgubila najpomembnejše stranke in je bila prisiljena zapreti svoj salon, ki je v tem času postal vodilno modno prizorišče dunajske družbe. Klimt, ki je umrl 34 let pred Emilie, ji je zapustil polovico svoje zapuščine.
Gustav Klimt, Portret Emilie Louise Flöge, 1902, olje na platnu.
Klimt in Flöge leta 1909 v Atterseeju, kjer sta preživljala prosti čas. Zanimivost: njena mlajša sestra je bila poročena s Klimtovim mlajšim bratom in ko je ta umrl, je skrbništvo nad njo dobil Klimt (stara je bila šele 18 let).
*
Gustav Klimt je najraje od vsega slikal ženske. Ker je veliko ženskih modelov na njegovih slikah ostalo anonimnih, so se kmalu začeli oglašati sorodniki nekaterih dam, da so jim povedale, da je umetnik naslikal prav njih. Tako je skorajda vsakdo poznal vsaj eno žensko, ki je pozirala velikemu slikarju. ;)
Oglasil se je recimo nečak neke Klimtove modelke, ki je povedala, da je prav ona ženska na sliki Poljub. Ženska je bila znana kot »Rdečelasa Hilda.« Zdi se, da je ista ženska pozirala tudi za sliki Danaja in Zlata ribica.
Gustav Klimt, Zlata ribica, 1902.
Gustav Klimt, Danaja, 1907.
Interpretacije
Morda pa je slika nasilna? Morda sploh ne gre za obojestransko uživanje v ljubezni, temveč si moški žensko želi nasilno vzeti? Morda je moški ne poljublja na lice, ampak jo grobo želi poljubit na usta?
Marsikdo vidi v tem, da je ženska tako pasivna, pravzaprav njeno upiranje. Držo njenih rok interpretirajo kot odvračanje te moške naklonjenosti. Oči so trdno zaprte, usta pa tudi. To niso vabeča polodprta usta kot jih lahko prepoznamo na zgornjih dveh slikah.
Zato lahko nekateri vidijo v sliki tudi metamorfozo nimfe Dafne, ki jo je želel Apolon narediti za svojo.
Nimfa Dafne se je spremenila v lovor.
Slikar Klimt sam je sicer povedal, da nikoli ni naslikal avtoportreta. »Moja podoba me ne zanima, zanimajo me drugi, predvsem ženske ... Nič posebnega ni na meni. Sem slikar, ki slika dan za dnem, od jutra do večera ... Kdor hoče kaj izvedeti o meni ... naj pozorno pogleda moje slike.«
Morda pa je slika tako popularna ravno zaradi tega, ker si jo vsakdo lahko interpretira po svoje. In ko smo že pri popularnosti: za znamenito Mona Liso je to največkrat reproducirani motiv.
Komentarji