Zadnje delo, ki ga je naslikal veliki Leonardo da Vinci (1452 - 1519), nosi naslov Sveti Janez Krstnik. Tradicionalno je bil Janez Krstnik vedno upodobljen kot starejši moški in skoraj vedno asketskega videza, Leonardo pa ga naslika mladega in nežnega, androginega. Zatorej ni čudno, da se je ob njej porodilo veliko homoerotičnih teorij.
Leonardo da Vinci, Sveti Janez Krstnik, 1513–1516, Louvre. Vir: angleška Wikipedija
Slika je pravzaprav hudo nenavadna,
prav nič se ne zdi nabožna. Ker je figura potopljena v senco, se naša pozornost
takoj osredotoči na njegov izraz, ki je res nenavaden. Zdi se namreč, kot da
ena polovica obraza gleda v nas, druga pa v nebo (nebesa). Nekateri umetnostni
zgodovinarji so to opisali kot sekvenčnost, kot sličice pri filmu: v enem hipu
torej gleda v nas, v drugem pa že v nebesa. Z levico si pritiska na prsi križ,
z desnico pa kaže gor in kot da nam želi povedati to, kar je kasneje sledilo s
Kristusom: »Jaz, Janez Krstnik, sem pot, odrešenje,« vendar pa pride za mano
nekdo, ki mu nisem »vreden, da bi mu nosil sandale.« (Mt 3,11) Če pa natančneje
pogledamo, opazimo, da z desnico pravzaprav kaže proti viru svetlobe, ki ga
ožarja in na tak način opominja na svojo vlogo, ki je pričanje o svetlobi.
Krstnik stoji pred temnim ozadjem, a figura se lušči iz teme.
Leonardo je motiv naredil mojstrsko,
imamo občutek polnoplastičnosti, torej kot da bi gledali kip, in sfumato tu
doseže vrhunec. Sfumato je mojstrov prepoznavni način slikanja, beseda izhaja
iz italijanskega jezika (il fumo – slovensko
dim, zameglenost) in označuje mehke prehode med barvami in oblikami. Pomislimo recimo
na Mona Liso in na to, kako mehki so prehodi med barvami pri tem portretu. Še
nekaj nas lahko spomni na Mona Liso: skrivnostni nasmešek.
Potezo, s katero Janez Krstnik kaže v
nebesa, je Leonardo uporabil že slabih dvajset let prej. Pri motivu Ana
Samotretja [1], za katerega se zdi, da
gre za karton, s pomočjo katerega se prenese motiv na platno, pa vendar naj bi
bila to samostojna (nedokončana) risba, je Sveta Ana tista, ki kaže v nebo, češ
vse to je del Božjega načrta.
Ana Samotretja z Janezom Krstnikom, ok. 1500, Narodna galerija v Londonu.
Kot zanimivost naj povemo, da je leta
1987 je neki Robert Cambridge s pištolo streljal na zgoraj omenjeno risbo, zato da bi pridobil
pozornost, da opozori na politične, socialne in ekonomske razmere v Britaniji. Metek je
zdrobil steklo slike in poškodoval platno, vendar je bila risba po tem uspešno
restavrirana. O takšnih in podobnih vandalističnih izpadih smo na blogu že
govorili (KLIK za članek Primer izginule slike!).
*
Kdo je nastopal kot model za Janeza Krstnika? Nekateri pravijo, da Leonardov kodrolasi ljubimec po imenu Gian Giacomo Caprotti, krajše Salai. Delal je v Leonardovi delavnici, kar nekaj let pa sta z velikim mojstrom tudi živela skupaj. Zasebno življenje Leonarda da Vincija sicer bolj ali manj ostaja uganka vse do današnjega dne, so se pa ohranili viri, ki pravijo, da je bil Leonardo skupaj še s tremi drugimi mladeniči leta 1476 (24 let preden sta s Salaiem pričela živeti skupaj) na sodišču obravnavan zaradi homoseksualnosti. »Sodomija« kot so v tistem času imenovali homoseksualnost, je bila namreč kazniva in morda je bil Leonardo nekaj časa celo zaprt, a so ga potem kmalu morali spustili zaradi nepopolne obtožnice (prijava je bila anonimna, pa tudi nobena priča se ni javila, da bi potrdila resničnost trditve). To je bil čas, ko so sodomijo enačili z »mesenim spoznanjem s hudičem« in vsako leto so menda obtožili nekje štiristo mož, šestdeset od tega pa obsodili na zapor, izgon ali celo usmrtili. A homoseksualnost v umetniških krogih v Firencah kljub temu ni bila takrat nič neobičajnega (zanimiv podatek: menda se je v Nemčiji za moške homoseksualce uporabljal izraz Florenzer, Florentinec).
Leonardo da Vinci (?), Utelešeni angel (študija), okoli 1515. Vir: angleška Wikipedija Hudomušna študija-portret Salaia s prsmi in erekcijo. Lahko morda opazite kakšno podobnost s sliko Janeza Krstnika?
Slika je ena tistih, ki jih je veliki
mojster poskušal izpopolnjevati vse do konca življenja. Tako kot znamenito Mona
Liso je tudi Svetega Janeza Krstnika pripeljal s seboj iz Italije v Francijo, kjer
je živel pod pokroviteljstvom kralja Franca I. in leta 1519 tudi umrl.
O skrivnostni Leonardovi sliki Salvator Mundi preberi tu: https://gledalkaja.blogspot.com/2023/01/skrivnostni-leonardov-odresenik-sveta.html
[1] Tako imenujemo motiv upodobljenega
Jezuščka v Marijinem naročju, tesno ob njima pa je še Sveta Ana, Marijina mama. Pogosto navzoč pri motivu pa je tudi Janez Krstnik.
Komentarji