Kot obljubljeno, bomo v tem
prispevku malo več povedali o društvu, imenovanem Vesna, katerega
član je bil tudi Hinko Smrekar.
Hinko Smrekar se je v času
študija na Dunaju pridružil novoustanovljenemu društvu Vesna, v katerem so
delovali tako slovenski kot hrvaški študentje. Poleg Smrekarja omenimo še
slikarje Maksima Gasparija, Gvidona Birollo in Avgusto Šantel ter Saša Šantla,
kiparja Svitoslava Peruzzija in Franca Bernekerja. Od Hrvatov pa moramo omeniti
najpomembnejšega kiparja Ivana Meštrovića in Tomislava Krizmana, ki ga Slovenci
poznamo tudi kot tistega profesorja na zagrebški likovni akademiji, ki je
Zorana Mušiča navdušil za grafiko. Glavna ideja članov društva je bila črpati
motive iz nacionalne motivike in tako na nek način navdihniti slovenski narod,
da se zave lastne vrednosti in pomembnosti. Ne pozabimo: konec 19. stoletja smo
še vedno del Avstro-Ogrske in prav v tem času so se pričeli krepiti
nacionalizmi, težnje po odcepitvi in združitvi južnoslovanskih narodov v novo
državo pa so iz dneva v dan večje. Vesnani so se približali ljudem predvsem z
reklamami, plakati, razglednicami, znamkami, ex librisi in častnimi diplomami.
Seveda so pri tem morali poznati okus naročnikov in se mu znati spretno prilagajati.
Vesnane je navdušil češki slikar
Joža Uprka. Takole zapiše v katalogu, ki je izšel ob razstavi Hinka Smrekarja v
Narodni galeriji kustosinja Alenka Simončič: »…[umetnike so prevzeli] njegovi motivi
dela na travnikih in poljih, vaškega življenja s sivolasimi očaki, možatimi
mladeniči in čilimi kmečkimi ženami ter motivi praznovanj, veselja, plesa in
molitve, ki so ujeti v bogastvu barv, močni beli svetlobi in okrasju narodnih
noš in ornamentov.«[1] Vse to
je tako vplivalo na vesnane, da bomo, če primerjamo njihove podobe med seboj,
le stežka prepoznali, kdo je avtor kakšnega dela. »V zgodnjih delih vesnanov
namreč težko razločimo individualne slogovne posebnosti, kar kaže na trdna
skupna izhodišča. V vsebinskem in oblikovnem smislu so si bili tako enotni, da
je umetninam včasih težko določiti avtorstvo. Čeprav je društvo obstajalo le v
letih 1903–1906, jih še danes ti znaki vežejo v skupnost in v celoto, v katerih
zaseda vsak svoje mesto v medsebojnem sozvočju. Značilne poteze društva so
nekateri ohranili do konca svojega delovanja (npr. Maksim Gaspari, Gvidon
Birolla). Razpeti med mednarodne umetnostne sloge z značilno ikonografijo in
nacionalno motiviko, ki so se ji zaobljubili, so vesnani naredili sintezo
obojega. Dekorativnost secesije so bolj kot s findesièclovsko dekadentnostjo
ali simbolistično duhovnostjo povezali s pripovednim pravljičarstvom in z
ljudskim izročilom z motivi iz vsakdanjika kmečkega človeka, domačih ljudskih
pripovedk, šeg in običajev, narodnih pesmi in kmečkih obrti.«[2]
Zanimali so se tudi za zbiranje raznoraznih etnoloških predmetov, tako da so v
tem smislu nadaljevali delo, s katerim so pričeli Josip Nikolaj Sadnikar (uspelo
mu je oblikovati največji slovenski zasebni muzej), Ferdo Vesel in Ivana Kobilca.
Slednja je na Gorenjskem recimo naletela na nekega gospoda, ki ji je povedal,
da je kot mladenič kar trikrat pobegnil iz vojske. Njegovo podobo je
ovekovečila v podobi portreta, danes znanega pod naslovom Stari šibar.
Opus Hinka Smrekarja je zelo
težko opredeliti, gotovo pa je, da ga je to njegovo dunajsko obdobje močno
zaznamovalo. Nanj je vplivalo toliko nasprotujočih si smeri, ki so bile med
seboj tesno prepletene, da je nemogoče potegniti neko jasno črto. Zanimanje za
naturalizem, realizem in romantiko dopolnjujejo tako secesija in simbolizem kot
impresionizem in postimpresionizem.
Komentarji