Preskoči na glavno vsebino

Konjeniški spomenik

 Ko boste šli prihodnjič mimo Spomenika generalu Rudolfu Maistru, se malo ozrite nanj. Konjeniški spomeniki imajo namreč dolgo zgodovino in že od nekdaj poudarjajo poseben status upodobljenca.

Jakov Brdar, Konjeniški spomenik Rudolfu Maistru, 1999. Stoji nasproti ljubljanske glavne železniške in avtobusne postaje v parku, imenovanem Maistrov park. Kipar Brdar je res dobro zajel jezdečevo in konjevo vehemenco. Na fotografiji lahko opazimo, da ima konj eno izmed zadnjih nog postavljenih na krogli. Vir: svetovni splet.

Še nekaj je značilno za konjeniške spomenike: izredno težko jih je bilo realizirati. Če omenimo samo, da so se s tem problemom ukvarjali tako Leonardo da Vinci, kot njegov učitelj Andrea del Verrocchio in slavni kipar Donatello, nam bo verjetno kaj kmalu jasno, da je res nekaj na tem. Takšni spomeniki so bili izredno težki: že telo konja je bilo težko, svoje pa je dodala tudi teža jezdeca. In vse to je slonelo na štirih tankih konjskih nogah. Neverjeten izziv je bil izdelati konja, ki ima eno nogo v zraku, kaj šele, da bi se konj povzpel z obema nogama v zrak!

Kot dobro vemo, so renesančni umetniki navdih črpali iz rimske antične umetnosti in tako je na konjeniške spomenike vplival eden redkih ohranjenih – to je Regisole. Konjeniški spomenik tradicionalno izpostavlja vlogo tistega, ki konja jezdi. Večinoma gre za kakšnega vladarja, lahko pa tudi za vojaškega poveljnika. No, kip Regisole je spomenik, ki so ga menda vsi zgoraj omenjeni mojstri še videli, vendar pa je bil uničen leta 1796.

Regisole (morda je šlo za Teoderika Velikega). Spomenik je sprva stal v Raveni, nato so ga preselili v Pavio. Risba je nastala leta 1832, torej po tem, ko je bil kip že uničen. Vidimo, da je imel konj tri noge na tleh, četrto pa je v zrak držal majhen psiček. Vir: svetovni splet.

Konjeniški spomenik Marku Avreliju, okoli 175 n.š. Kopija kipa stoji na Kapitolskem trgu na Kapitolskem griču v Rimu, original pa je hranjen v Kapitolskih muzejih. Pri danes edinem ohranjenem antičnem konjeniškem spomeniku lahko vidimo, da ima žrebec na tleh tri noge, eno pa drži v zraku. Tako je njegovo gibanje še bolj poudarjeno. Vir: svetovni splet.

*

Ko je Leonardo da Vinci iz Firenc prispel v Milano, je milanskemu vladarju Ludovicu Sforzi napisal pismo. V njem je predstavil, kaj vse zna in za kaj vse ga vojvoda lahko uporabi. Omenja recimo svoje inženirske sposobnosti (zna načrtovati topove in drugo vojaško orožje, javne zgradbe, skonstruirati zna lahke in močne mostove, morebitna težko dosegljiva sovražna mesta zna uspešno bombardirati, tudi če so vzidana v živo skalo), v obdobju miru pa lahko z idejami pomaga pri gradnji zasebnih stavb, izdeluje lahko kipe iz marmorja, brona in gline. Napiše še, da »zmore tudi karkoli naslikati, prav tako dobro kot kdorkoli,« čisto na koncu pisma pripiše, da se lahko loti dela na bronastem konju, ki bo v nesmrtno slavo in večno čast sijajni hiši Sforza.

Ludovico Sforza je pri Leonardu res naročil konjeniški spomenik, ki naj bi prikazoval njegovega očeta Francesca Sforzo v polni bojni opravi. Na tak način bi družina Sforza poudarila svojo vlogo v Milanu. Pozornost bi Leonardo moral posvetiti konjeniku, a velikega mojstra je bolj fasciniral konj. Sprva je načrtoval žrebca, ki se dviga na zadnje noge, prednjo levo nogo pa drži na ležečem sovražniku, vendar si je ob ogledu zgoraj omenjenega kipa Regisole premislil. Menda ga je očaralo to, kako lahko kip prepričljivo zaživi in kako lahko gledalec začuti, da se kip kar nekako giba. Ugotovil naj bi, da je konj, ki stopa z dvignjenimi nogami, prav tako živahen kot je tisti, ki se vzpenja na zadnje noge, izvedba pa je pravzaprav še bolj preprosta.

Ena izmed Leonardovih študij za konjeniški spomenik. Vidimo, da je konja želel postaviti le na dve nogi, vendar pa je pred sprednji nogi položil ležečo človeško figuro. Bronasti konj z jezdecem naj bi tehtal petinsedemdeset ton in bi bil največji dotlej. Vir: svetovni splet.

*

Na Leonardovo snovanje konjeniškega spomenika sta gotovo vplivala tudi kipa Gattamelate in Bartolomeja Colleonija. Andrea del Verrocchio, Leonardov učitelj in mentor, in kipar Donatello sta namreč izdelala vsak svoj spomenik, ki pa sta v višino merila le okoli tri metre in pol.

Donatello, Konjeniški spomenik Gattamelatu, okoli 1453, stoji pred Baziliko sv. Antona Padovanskega v Padovi. Če dobro pogledamo, bomo videli, da si je Donatello pomagal tako, da je konju sprednjo levo nogo naslonil na topovsko kroglo. V tem detajlu nas lahko spomni na psička, ki je bil sestavni del kipa Regisole. Vir: svetovni splet.

Andrea del Verrocchio, Konjeniški spomenik Bartolomeu Colleoniju, 1480–1488, stoji pred Baziliko svetega Janeza in Pavla v Benetkah. V primerjavi z Donatellovim kipom je ta bolj živ, pravprav se nam lahko zazdi, da bosta konj in jezdec vsak hip skočila s podstavka in odkorakala v bitko.

Leonardo je postal nad konji tako navdušen, da ga je raziskovanje njihove anatomije naravnost obsedlo. Ves svoj prosti čas je menda posvetil le tej temi (začel naj bi pisati tudi traktat o konjski anatomiji, a ga je navdušenje – kot se je pri velikem renesančnem mojstru pogosto primerilo – po določenem času minilo, načrtoval pa je tudi izboljšanje higienskih razmer v konjušnicah). Njegov il cavallo, torej konj (naziv, pod katerim je celotni spomeniški projekt postal znan med sodobniki) naj bi bil visok vsaj sedem metrov, torej nekje trikrat večji od naravne velikosti.

Kipa sicer nikoli ni dokončal, a tokrat ni bilo po njegovi krivdi. Leta 1494, ko je francoska vojska zasedla italijansko področje, so bron, ki je bil pripravljen za spomenik, namenili trem majhnim topovom. (Nasploh se je s kipi, ki so bili narejeni v bronu dogajalo, da so jih pretopili in material uporabili za kaj drugega.) Leonardo je situacijo seveda razumel, kljub temu pa je bil razočaran. Edino, kar je izdelal, je bil kip, sicer narejen v naravni velikosti, vendar pa v glini in ne v bronu. Ljudje so bili nad njim navdušeni in kar nekaj dvornih pesnikov je napisalo hvalnice, Leonardovo stvaritev so opisovali celo kot najlepšo in najboljšo med vsemi konjeniškimi kipi, tako tistimi, ki so nastali v obdobju antike in med sodobnimi. Žal je tudi glineni model propadel, ko so ga francoski vojaki uporabili za tarčo in ga popolnoma uničili. Ostal je le kalup konja, za katerega pa ni znano, kaj se je z njim zgodilo.

*

V zaključku povejmo, da ima naš borec za našo severno mejo Rudolf Maister v Ljubljani pravzaprav dva konjeniška spomenika: poleg Brdarjevega še enega ob poslopju Ministrstva za obrambo.   

Boštjan Putrih, Konjeniški spomenik Rudolfu Maistru, 2000. Lociran je pred Ministrstvom za obrambo Republike Slovenije. Vir: svetovni splet.



Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Rubensova slika Ugrabitev Levkipovih hčera

'Ugrabitev' je evfemizem za posilstvo. Zakaj se je slikar Peter Paul Rubens lotil takšnega, za današnji čas tako provokativnega motiva? V kratki študiji (krajšo študijo sem pred časom objavila tudi o Botticellijevem Mističnem rojstvu ), ki sem jo pripravila, se bomo dotaknili možnih interpretacij motiva. Peter Paul Rubens, Ugrabitev Levkipovih hčera , 1615-1618, Stara pinakoteka, München. Pa začnimo z opisom slike! V središču dogajanja na sliki Ugrabitev Levkipovih hčera so naslikane štiri osebe, za njimi dva konja in dva amoreta. Dva moška, od tega eden sedi na konju, drugi pa stoji na tleh, si podajata eno izmed deklet, medtem ko drugo dekle, postavljeno v zvitem klečečem položaju na tleh, močno drži tisti moški, ki stoji na tleh. Osebe so čudno zvite, tako, da ena drugo pogosto prekrivajo in da se določeni deli telesa ne vidijo. Prva figura, ki nam pade v oči, je oseba na sredini slike, to je ženska, ki si jo moška podajata. Moški na konju jo drži za noge, moški na tleh pa...

Mila Kačič in Jakob Savinšek

Pesnica in igralka Mila Kačič je imela deset let mlajšega kiparja Jakoba Savinška zelo rada. Kljub temu da je umrl že leta 1961 je do svoje smrti mislila nanj in mu posvetila večino svojih pesmi. A zaljubila sta se šele na drugi pogled. "Tisti večer, ko sem ga spoznala, ni name nobenega takega groznega vtisa naredil. Potem je zelo zbolel in ga mesec in pol nisem videla. Po tistem sem ga srečala na cesti, ko sem enkrat šla iz Opere. Mrak se je delal, pa mi je prišel nasproti. Strašno shujšan. Ustavila sva se, rekla sem: "Zdaj ste se pa pozdravili?" "Ja, sem se, do gotove mere," je odgovoril in sva oba utihnila. Tega trenutka ne bom nikoli v življenju pozabila. Stala sva in se gledala in skozi moje možgane je šlo samo: "Temu človeku sem zapisana do smrti." Samo ta misel. Nakar je on rekel: "Vas grem lahko spremit domov?" Sem rekla: "Prosim." In me je spremil do doma. Vem, da sva šla mimo Opere, skozi tisti park, kjer je grobnica naši...

Kdo je bil Willy Gretor, nenavadni ljubimec Ivane Kobilca?

  Ivana Kobilca se je nekoč nesmrtno zaljubila. Njenemu izbrancu je bilo ime Willy Gretor in bil je karizmatičen, izobražen, nadarjen in iznajdljiv. Edino, kar je kvarilo odnos, je bila njegova nezmožnost ostati zvest. Kobilci je zlomilo srce, ko je izvedela, da njena prijateljica pričakuje otroka z njim, z drugo prijateljico pa se je poročil. Ivana Kobilca v času prvega bivanja v Parizu, 1891, digitalno obdelan posnetek. Vir: Facebook stran Ivana Kobilca, Narodna galerija Leta 1891 je Ivana Kobilca poslala svojo sliko Poletje na Salon. Ko je bila ta uspešno sprejeta, je tudi sama iz Münchna pripotovala v takratno kulturno in umetniško prestolnico - Pariz. V Münchnu je Kobilca obiskovala zasebno slikarsko šolo za ženske, saj v tistem času niso smele študirati na Akademiji. Zakaj ne? Eden izmed predmetov je vključeval vaje v risanju golega telesa (kar je bil seveda nujen pogoj za uspešno upodabljanje celopostavne figure) in zato se za mlade dame nikakor ni spodobilo, da bi se udelež...

Leonardova Zadnja večerja

V povezavi z znamenito poslikavo obstaja duhovita legenda, ki gre takole: Leonardo da Vinci je na njej delal skoraj tri leta, zato se je predstojnik samostana pritožil. S tem je razjezil velikega mojstra, ki je vodilnim nato razložil, zakaj dela tako počasi: imel naj bi težave najti primeren model za Judo, saj naj nihče ne bi imel tako zlobnega obraza, da pa bo zdaj ves navdihnjen uporabil poteze tistega, ki se je pritožil zaradi zamude. V resnici je renesančni polihistor Leonardo res slikal zelo počasi in pogosto je sredi dela izgubil zanimanje in ga ni nikoli dokončal. Zato ni čudno, da mu je v celoti ali delno  [1] pripisanih le petnajst del. Zadnja večerja je eno najznamenitejših del, ki jih je mojster dokončal. Naročnik je bil milanski vojvoda Ludovico Sforza, ki je Leonardu naročil poslikavo ob prenovi tako cerkve kot dominikanskega samostana Santa Maria delle Grazie. Vojvoda je prostor želel spremeniti v mavzolej za družino Sforza, vendar se to ni uresničilo. Tako je danes...

Loščika in ilustracije

 Mineva eno leto odkar sem pričela pisati blog GledalKaja in ob tej priložnosti bom delila z vami nekaj res posebnega. Vloga ilustracije je bila prvotno ta, da je osvetlila ali bolje, dopolnila besedilo (latinski illustrare pomeni razsvetliti, razjasniti). Vesna Kitthiya, ki živi in dela v Prlekiji, pa ustvarja nekakšne vinjete, kjer v ilustracijo pogosto vključi del besedila oziroma ilustracija niti ne potrebuje besedila ob sebi, saj sama pripoveduje neko zgodbo. Za vas imam pripravljen pravcati umetniški posladek, zato napnite oči in uživajte! Današnji prispevek bo obarvan bolj osebno in tako naj kar takoj povem, da je Vesna Kitthiya moja najljubša ustvarjalka. Njene sličice manjših formatov so povečini narejene v tehniki akvarela, dopolnjuje pa jih odločna, a hkrati nežna kontura/črta, narejena s tehničnim pisalom. Zdi se, kot da bi te mini umetnine nastajale po naključju. Kot da bi umetnico navdihnila akvarelna packa, ki je po naključju padla na papir. Vse slike ilustracij v te...

Ivana Kobilca in pariški Salon

V enem prvih prispevkov  smo govorili o Kobilčini sliki Poletje . Povedali smo, da je z njo doživela velik uspeh, saj je pariška žirija določila, da se jo razstavi na Salonu. V prihodnjih letih je na Salonu uspešno razstavljala še dvakrat.  Spomnimo: Salon je takrat še pomenil standard francoskega slikarstva in umetniki, ki so tam želeli razstavljati, so morali dobiti odobritev žirije, ki pa je seveda imela svoje poglede na umetnost. Leta 1891, torej leta, ko se je prijavljala tudi Kobilca, je bilo na razstavo prijavljenih okoli 2800 del, med njimi je žirija izbrala 307 slikarjev z 951 deli, poleg tega še 38 kiparjev z 420 kipi. Vendar pa je večina umetnikov, ki niso bili sprejeti, inštitucijo razumela kot staromodno, zato so organizirali kar svoj Salon. »Salon zavrnjenih« je Napoleon III. ustanovil leta 1873, da bi ugodil umetnikom, ki so se pritoževali zaradi zavrnitev na ostalih salonih, njihovi prostori pa so bili tik ob akademijskem salonu (razstavljali so v prostorih zna...

Razstava Mojstrovine Pinakoteke Praškega gradu v Narodni galeriji

  Vsak, ki je dal kaj nase, si je v 16. stoletju v svojem domovanju uredil lasten kabinet čudes. To je bila zbirka raznoraznih predmetov: tistih, ki so nastali v naravi ali pa kot plod človeške roke. Naštejmo jih nekaj za ilustracijo: minerali, orožje, orodje, novci, arheološki ostanki, slike in skulpture, raznorazni umetnostnoobrtni izdelki, herbariji in nagačene živali (zlasti neobičajni primerki), medicinski pripomočki in še in še.  [1] Beseda kabinet je sprva označevala »majhen stranski prostor, najprej v gradovih za shranjevanje dragocenih zbirk,« [2] vendar pa so prostori pridobili na pomembnosti in velikosti s tem, ko se je zbirka navdušenca večala. Zbirka je predstavljala ugled zbiratelja in ta je z njo pokazal svojo razgledanost, seveda samo tistim, ki jih je povabil in jim zbirko razkazal, kar je bila velika čast. V Narodni galeriji v Ljubljani se je s 1. 10. 2020 odprla razstava Mojstrovine Pinakoteke Praškega gradu. Na ogled je 46 umetnin, ki so bile nekoč del zb...

Nismo poslednji! Dachauska izkušnja Zorana Mušiča

Letos mineva 75 let odkar so Američani osvobodili ujetnike taborišča Dachau. Med njimi je bil Slovenec Zoran Mušič, ki je tam preživel kar šest mesecev. Spada med naše najpomembnejše slikarje in je s svojimi cikli Konjičkov, kraških in dalmatinskih motivov zaslovel tudi širše. Najbolj znan pa je morda prav njegov cikel slik  Nismo poslednji . Mušič je v taborišču delal kot strugar v tovarni orožja. Umetniško znanje diplomiranega slikarja so hitro prepoznali nemški stražarji, ki jih je Mušič portretiral, po fotografijah pa je naredil tudi portrete njihovih deklet in žena. Po njegovem pričevanju naj bi ga za dobro opravljeno delo kdaj pa kdaj nagradili s piščančjim bedrom. Mušič ni bil edini tak primer, čigar nadarjenost so prepoznali stražarji: izpričano je, da so naročali risbe in slike pri slikarju in profesorju Aldu Carpi, ki je bil deportiranec v Gusnu. Naročali so družinske portrete in italijanske krajine, ki jih je slikal po spominu. Carpi je esesovcem želel naslikati taborišč...

Ivana Kobilca: Poletje

Slika Poletje je gotovo ena najlepših in najpomembnejših slik v slovenski zgodovini. Visi v Narodni galeriji in je glavni izmed razlogov, zakaj Slovenci najraje obiščemo prav Ravnikarjev del galerije, kjer so razstavljena dela 19. in 20. stoletja. Ljubljančanka Ivana Kobilca je bila svetovljanka, a med kraji, ki jih je imela najraje, je bila gorenjska vas Podbrezje. Ivanina mama Marija Škofic (tudi Škofič) je bila doma z Britofa pri Podbrezjah in slikarka se je z veseljem vračala sem tudi med večletnim bivanjem v tujini. Leta 1889 je prav v tem kraju pričela slikati sliko Poletje , dokončala pa jo je naslednje leto.  Ivana Kobilca, Poletje , 1889-1890, olje na platnu. Vir: spletna stran Narodne galerije Kot je znano, si je pri delu pomagala s fotografijo. Ni pa bila edina, ki je to počela: slikarji so si v tem času pomagali s fotografijo, ki je pričela nadomeščati skice. Naredila je kar nekaj fotografij in vidimo lahko, da se v marsičem razlikujejo od končne slike: zdi se, da je iz...

Najlepša Rafaelova Madona

  Vse od konca 18. stoletja sliko  spremljajo  nenavadna doživetja. Veliko tistih, ki so si sliko ogledali, je doživelo nekakšne religiozne ekstaze, podobne Stendhalovemu sindromu. To je pomembno zaznamovalo tudi nemško romantiko v 19. stoletju. Rafael, Sikstinska Madona, 1512, olje na platnu. Slika je na ogled v Slikarski galeriji starih mojstrov v Dresdnu.  Nemci so si v zadnjih desetletjih 18. stoletja delo razlagali kot Rafaelovo vizijo: odprla so se nebesa in prikazala se mu je Marija. Najprej nas prevzame podoba Marije, ki v naročju drži Dete. Njen obraz je sicer mil, vendar pa nam njen izraz odkriva nekaj neopisljivega. Jezuščkov izraz je odmev njenega izraza. Več strokovnjakov se je v preteklosti trudilo razvozlati ta pomen, vendar še nismo dobili nekega končnega odgovora. Morda gre za grozo ob spoznanju, kakšno trpljenje čaka Jezusa, ko bo odrasel. Rafael, Sikstinska Madona (detajl), 1512, olje na platnu. Slika je na ogled v Slikarski galeriji starih mo...