Ko boste šli prihodnjič mimo Spomenika generalu Rudolfu Maistru, se malo ozrite nanj. Konjeniški spomeniki imajo namreč dolgo zgodovino in že od nekdaj poudarjajo poseben status upodobljenca.
Jakov
Brdar, Konjeniški spomenik Rudolfu Maistru, 1999. Stoji nasproti ljubljanske glavne
železniške in avtobusne postaje v parku, imenovanem Maistrov park. Kipar Brdar
je res dobro zajel jezdečevo in konjevo vehemenco. Na fotografiji lahko
opazimo, da ima konj eno izmed zadnjih nog postavljenih na krogli. Vir:
svetovni splet.
Še nekaj je značilno za
konjeniške spomenike: izredno težko jih je bilo realizirati. Če omenimo samo, da
so se s tem problemom ukvarjali tako Leonardo da Vinci, kot njegov učitelj
Andrea del Verrocchio in slavni kipar Donatello, nam bo verjetno kaj kmalu
jasno, da je res nekaj na tem. Takšni spomeniki so bili izredno težki: že telo
konja je bilo težko, svoje pa je dodala tudi teža jezdeca. In vse to je slonelo
na štirih tankih konjskih nogah. Neverjeten izziv je bil izdelati konja, ki ima
eno nogo v zraku, kaj šele, da bi se konj povzpel z obema nogama v zrak!
Kot dobro vemo, so renesančni
umetniki navdih črpali iz rimske antične umetnosti in tako je na konjeniške
spomenike vplival eden redkih ohranjenih – to je Regisole. Konjeniški spomenik
tradicionalno izpostavlja vlogo tistega, ki konja jezdi. Večinoma gre za
kakšnega vladarja, lahko pa tudi za vojaškega poveljnika. No, kip Regisole je spomenik,
ki so ga menda vsi zgoraj omenjeni mojstri še videli, vendar pa je bil uničen
leta 1796.
Regisole
(morda je šlo za Teoderika Velikega). Spomenik je sprva stal v Raveni, nato so
ga preselili v Pavio. Risba je nastala leta 1832, torej po tem, ko je bil kip
že uničen. Vidimo, da je imel konj tri noge na tleh, četrto pa je v zrak držal
majhen psiček. Vir: svetovni splet.
Konjeniški spomenik Marku Avreliju, okoli 175 n.š. Kopija kipa stoji na Kapitolskem trgu na Kapitolskem griču v Rimu, original pa je hranjen v Kapitolskih muzejih. Pri danes edinem ohranjenem antičnem konjeniškem spomeniku lahko vidimo, da ima žrebec na tleh tri noge, eno pa drži v zraku. Tako je njegovo gibanje še bolj poudarjeno. Vir: svetovni splet.
*
Ko je Leonardo da Vinci iz Firenc
prispel v Milano, je milanskemu vladarju Ludovicu Sforzi napisal pismo. V njem
je predstavil, kaj vse zna in za kaj vse ga vojvoda lahko uporabi. Omenja
recimo svoje inženirske sposobnosti (zna načrtovati topove in drugo vojaško
orožje, javne zgradbe, skonstruirati zna lahke in močne mostove, morebitna
težko dosegljiva sovražna mesta zna uspešno bombardirati, tudi če so vzidana v
živo skalo), v obdobju miru pa lahko z idejami pomaga pri gradnji zasebnih
stavb, izdeluje lahko kipe iz marmorja, brona in gline. Napiše še, da »zmore tudi
karkoli naslikati, prav tako dobro kot kdorkoli,« čisto na koncu pisma pripiše,
da se lahko loti dela na bronastem konju, ki bo v nesmrtno slavo in večno čast
sijajni hiši Sforza.
Ludovico Sforza je pri Leonardu res naročil konjeniški spomenik, ki naj bi prikazoval njegovega očeta Francesca Sforzo v polni bojni opravi. Na tak način bi družina Sforza poudarila svojo vlogo v Milanu. Pozornost bi Leonardo moral posvetiti konjeniku, a velikega mojstra je bolj fasciniral konj. Sprva je načrtoval žrebca, ki se dviga na zadnje noge, prednjo levo nogo pa drži na ležečem sovražniku, vendar si je ob ogledu zgoraj omenjenega kipa Regisole premislil. Menda ga je očaralo to, kako lahko kip prepričljivo zaživi in kako lahko gledalec začuti, da se kip kar nekako giba. Ugotovil naj bi, da je konj, ki stopa z dvignjenimi nogami, prav tako živahen kot je tisti, ki se vzpenja na zadnje noge, izvedba pa je pravzaprav še bolj preprosta.
Ena izmed Leonardovih študij za konjeniški spomenik. Vidimo, da je konja želel postaviti le na dve nogi, vendar pa je pred sprednji nogi položil ležečo človeško figuro. Bronasti konj z jezdecem naj bi tehtal petinsedemdeset ton in bi bil največji dotlej. Vir: svetovni splet.
*
Na Leonardovo snovanje konjeniškega spomenika sta gotovo vplivala tudi kipa Gattamelate in Bartolomeja Colleonija. Andrea del Verrocchio, Leonardov učitelj in mentor, in kipar Donatello sta namreč izdelala vsak svoj spomenik, ki pa sta v višino merila le okoli tri metre in pol.
Donatello, Konjeniški spomenik Gattamelatu, okoli 1453, stoji pred Baziliko sv. Antona Padovanskega v Padovi. Če dobro pogledamo, bomo videli, da si je Donatello pomagal tako, da je konju sprednjo levo nogo naslonil na topovsko kroglo. V tem detajlu nas lahko spomni na psička, ki je bil sestavni del kipa Regisole. Vir: svetovni splet.
Andrea del Verrocchio, Konjeniški spomenik Bartolomeu Colleoniju, 1480–1488, stoji pred Baziliko svetega Janeza in Pavla v Benetkah. V primerjavi z Donatellovim kipom je ta bolj živ, pravprav se nam lahko zazdi, da bosta konj in jezdec vsak hip skočila s podstavka in odkorakala v bitko.
Leonardo je postal nad konji tako
navdušen, da ga je raziskovanje njihove anatomije naravnost obsedlo. Ves svoj
prosti čas je menda posvetil le tej temi (začel naj bi pisati tudi traktat o
konjski anatomiji, a ga je navdušenje – kot se je pri velikem renesančnem mojstru
pogosto primerilo – po določenem času minilo, načrtoval pa je tudi izboljšanje
higienskih razmer v konjušnicah). Njegov il
cavallo, torej konj (naziv, pod katerim je celotni spomeniški projekt
postal znan med sodobniki) naj bi bil visok vsaj sedem metrov, torej nekje
trikrat večji od naravne velikosti.
Kipa sicer nikoli ni dokončal, a tokrat
ni bilo po njegovi krivdi. Leta 1494, ko je francoska vojska zasedla
italijansko področje, so bron, ki je bil pripravljen za spomenik, namenili trem
majhnim topovom. (Nasploh se je s kipi, ki so bili narejeni v bronu dogajalo,
da so jih pretopili in material uporabili za kaj drugega.) Leonardo je
situacijo seveda razumel, kljub temu pa je bil razočaran. Edino, kar je
izdelal, je bil kip, sicer narejen v naravni velikosti, vendar pa v glini in ne
v bronu. Ljudje so bili nad njim navdušeni in kar nekaj dvornih pesnikov je
napisalo hvalnice, Leonardovo stvaritev so opisovali celo kot najlepšo in
najboljšo med vsemi konjeniškimi kipi, tako tistimi, ki so nastali v obdobju antike
in med sodobnimi. Žal je tudi glineni model propadel, ko so ga francoski vojaki
uporabili za tarčo in ga popolnoma uničili. Ostal je le kalup konja, za
katerega pa ni znano, kaj se je z njim zgodilo.
*
V zaključku povejmo, da ima naš borec
za našo severno mejo Rudolf Maister v Ljubljani pravzaprav dva konjeniška
spomenika: poleg Brdarjevega še enega ob poslopju Ministrstva za obrambo.
Boštjan Putrih, Konjeniški
spomenik Rudolfu Maistru, 2000. Lociran je pred Ministrstvom za obrambo
Republike Slovenije. Vir: svetovni splet.
Komentarji