O slikarju Hieronymusu
Boschu (1450-1516) ni veliko znanega. So pa ugotovili, da njegov priimek izhaja
iz njegovega rojstnega kraja Hertogenbosch ('Knežev gozd') (severni Brabant),
ki se običajno imenuje "Den Bosch" ('gozd'). Po starem očetu je
podedoval družinsko obrt, oče pa je bil bolj ambiciozen – deloval je kot
umetniški svetovalec mestne bratovščine Naše ljube Gospe, katere del je bil
kasneje tudi naš Bosch.
Ker je bil dobro
preskrbljen, Bosch v primerjavi z drugimi slikarji ni čutil pritiska ugajati naročnikom in je torej bolj
sproščeno izbiral motiviko. In kakšna motivika je to bila! Večinoma je izbiral
teme, ki so zanimale njega. Človek bi
pomislil, da je slikal pod vplivom ali pa da je imel težave s psihičnim
zdravjem. A preciznost, posebna pozornost, namenjena detajlom in občutek za
barvno kompozicijo dokazujejo, da je bil še kako priseben in da je vložil res
veliko truda v svoje delo. Imel je izjemno domišljijo, ki je presegala
povprečnost. Njegov slog je čisto nov, svež.
Že za časa
življenja je bil prepoznan kot kvaliteten, moderen slikar in – zanimivo - brez
dlake na jeziku. Bil je prepričan, da je svet pokvarjen, zato se je raje držal
stran od ljudi. Tako recimo ni maral sejmov, ker naj bi vodila v pijančevanja
in nemoralo, greh, vulgarnost. A tisto, kar je videl, je pod vplivom izjemne
domišljije, pristalo na njegovih slikah. Pod vso to njegovo fantastiko je
etični kodeks, a vse, kar komentira (tudi Cerkev, seveda) je počel s humorjem
in ironijo.
Njegov opus ni
velik, pripisanih mu je le 25 slik in 14 risb. Njegovi glavni naročniki so bili
premožni meščani, ki pa so morali imeti posluh za groteskno in fantastiko.
Izbiral je sakralno vsebino, ki je pogosto moralizirajoča. Sredi 16. stoletja
se je za njegove slike zanimal španski kralj Filip II., ki je želel imeti vsa
njegova dela. To je tudi razlog, da se v madridskih kulturnih ustanovah najde veliko
njegovih del.
Glavna tema
verjetno njegovega najznamenitejšega triptiha je skušnjava,
ki s seboj prinese posledice. Če na levem delu vidimo stvarjenje človeka, pa v sredini in predvsem na desnem delu, vidimo njegov
padec. A Bosch pravi, da telesna ljubezen sama po sebi ni slaba in nenaravna.
To postane, če se pretirava in se jo izkorišča.
Na zaprtem triptihu je upodobljeno stvarjenje sveta kot Orbis terrestris (kristalna
krogla). Bosch je bil eden prvih (če ne celo prvi!), ki je naš planet naslikal
na tak način in ne kot ravno ploščo. Ko je bil svet ustvarjen, je Bog ustvaril
človeka. Odprimo oltar in poglejmo!
Bosch nas popelje v rajski vrt, kjer smo na levi tabli priča trenutku, ko
Bog Adamu predstavi Evo. Adam se prav nič kavalirsko ne zadržuje, ampak zelo
očitno ocenjuje Evo in njeno telo. Okoli njiju je kar nekaj simbolov pohote,
nečistosti in poželenja (zajec in jagodičevje). Namesto da bosta jedla z drevesa
spoznanja se bosta raje vdajala telesnim užitkom.
Osrednja tabla prikazuje razuzdanost in sicer v vseh mogočih oblikah. Toliko
fantastičnih detajlov je tu, da človek kar gleda in gleda. Spodaj dodajam le
nekaj primerov:
Tule naslikani
primeri čutne ljubezeni in spolnosti predstavljajo pregreho in ne motiv
plodnosti.
Desna tabla predstavlja pekel. Tu je spolna naslada še bolj poudarjena, je čudaška
in perverzna. Ljudem se pridružijo demoni, fantastične pošasti in živali, ki
preganjajo in uživajo v sadističnih trpinčenjih.
Prepričana
sem, da nas bodo dela Hieronymusa Boscha vedno navduševala, predvsem zaradi
vseh fantastičnih podrobnosti. <3
Komentarji