Preskoči na glavno vsebino

Leopold Layer: Marija Pomagaj

 

Ena najbolj znanih slovenskih slik, lahko bi celo rekli ikon, ima izredno razburljivo zgodbo. Njen avtor slikar Leopold Layer se je zaobljubil, da bo, če bo iz zapora, kamor je bil poslan zaradi ponarejanja, predhodno izpuščen, Mariji v zahvalo naslikal sliko. Več o tem si preberi v tej krajši študiji!

Leopold Layer, Marija Pomagaj, olje in tempera na platnu, verjetno 1814. Na sliki pa je Layer poleg podpisa zapisal tudi, da je delo votivnega značaja (LEOPOLDUS LAYER PINXIT EX VOTO), dokumenitiran je (bil) tudi Layerjev podpis v Marijini kapelici (LEOPOLDUS LAYER PINXIT ANNO 1814 EX VOTO). Ex voto pomeni votivni dar, zahvalo.

Avtor je podpisan na sliki, zato glede avtorstva nikoli ni bilo dvoma. Delo je naročil brezjanski župnik Urban Ažbe, ki ga je življenjska pot iz domovine vodila na študij bogoslovja v Innsbruck na Tirolskem, kjer je doktoriral in nekaj časa služboval v briksenški škofiji. Menda ga je prav med študijem prevzela milostna podoba Lucasa Cranacha Marija Pomagaj v tamkajšnji cerkvi, h kateri se je obračal vse svoje življenje.

Lucas Cranach, Marija Pomagaj, olje na lesu, 1517.

Ob vrnitvi v domovino si je Ažbe želel Brezje spremeniti v pomembno versko in romarsko središče, zato je dal stari cerkvi dozidati kapelo v čast Mariji Pomagaj in sicer nasproti kapele svetega Antona Puščavnika. Pod vtisom Cranachove slike Marija Pomagaj je pri slikarju Leopoldu Layerju naročil varianto slike ter tudi poslikavo nove kapelice.

Življenje slikarja Leopolda Layerja je bilo veliko bolj razburljivo. Rojen v Kranju je po smrti očeta Marka Layerja prevzel vodenje delavnice, ki je izdelovala podobice. Formalne izobrazbe ni imel, učil se je pri očetu, v veliko pomoč pa so mu bile tudi grafike in slike drugih mojstrov. Če je sprva še ustvarjal pod vplivom enega izmed četverice velikih kranjskih baročnih slikarjev, v Lotaringiji rojenega Valentina Metzingerja, pa je kasneje zapadel pod vpliv del avstrijskega poznobaročnega slikarja in grafika Johanna Martina Schmidta, imenovan Kremser-Schmidt. A v času Ilirskih provinc, ko je bilo naročil veliko manj, kot bi si želel, se je Layer obrnil h grehu – pričel je ponarejati denar. Menda so ga kar kmalu zatožili sosedje, ki so vohunili za policijo, in tako je bil nesrečnik skupaj z bratom Valentinom poslan v zapor. Valentin je v ječi zaradi bolezni umrl, Leopold pa naj bi se zaobljubil Mariji, da bo, če bo njegova zaporna kazen omiljena, v njeno čast naredil sliko. 

Layer je bil res kmalu izpuščen. Namesto preživetih 5 let v zaporu je bil oproščen še pred iztekom leta 1810. Kmalu po izpustitvi iz zapora sta Layerju zgoreli hiša v Kranju in delavnica, ki je bila postavljena ob hiši. Umetnik je čez noč ostal brez vsega. Hišo in delavnico je moral obnoviti in slika Marije Pomagaj je tako gotovo nastala v novi kranjski delavnici.

*

Da bi razumeli tudi širši kontekst, v katerega je bilo postavljeno Ažbetovo naročilo in v katerem je Layer izdelal svojo najznamenitejšo sliko, je potrebno omeniti teološko gibanje, ki je še v 19. stoletju imelo velik odmev – janzenizem: "Janzenizem je bilo reformistično gibanje v katoliški cerkvi 17. in 18. stoletja, po nauku nizozemskega katoliškega škofa Kornelija Jansena, ki je zaostril Avguštinov nauk o božji milosti in njenem pomenu za človekovo odrešenje in trdil, da je delovanje božje milosti nepremagljivo, tako da je človek žrtev ali naravnega ali nadnaravnega determinizma," so zapisali v Leksikonu Cankarjeve založbe iz leta 2000. V konkretnem življenju se je nauk kazal tudi v močnem zavzemanju proti umetnosti, saj naj bi umetnost izpodbijala avtoriteto. Ažbe je bil proti janzenizmu, ker je ta zavračal ljudsko pobožnost in romanja. Janzenizmu je z Jožefom II. sledilo novo reformno obdobje, ki je vneslo določene spremembe kot recimo ukinjanje nekaterih samostanskih redov. Tako so umetniki izgubili pomemben del naročnikov. 

Kot smo lahko razbrali iz njegovega življenjepisa, je Ažbeta češčenje vernikov k innsbruški Mariji Pomagaj resnično ganilo in je želel z Layerjevo sliko vzpostaviti podobno vzdušje v svoji župniji. Naročilo slike bi lahko služilo ne le kot okras za kapelico, ampak tudi kot svojevrstno zoperstavljanje tema močnima gibanjema.

Nekateri viri omenjajo, da je Layer sliko celo naredil kar v ječi z verigami na rokah. "V ječi je zdihoval in prosil Marijo za rešitev. Z verigami na rokah je začel slikati podobo Marije pomočnice za novo kapelico na Brezjah. Ko jo je dovršil, je bil nenadoma od gosposke pomiloščen," je zapisal Jožef Gruden leta 1898.

Zanimivo je videti, kako se viri radi izogibajo omembi naročnika in velikokrat raje prikažejo romantično plat zgodbe, kot da je Layer sam od sebe naslikal Cranachovo varianto Marije in Deteta in k temu dodal svojo osebno noto motivu Eleouse. Vseeno ne smemo pozabiti dejstva, da sta tako poslikava kapele kot slika nastali kot naročilo, za kar je bil Layer navsezadnje tudi plačan. Kakor je sicer značilno za legende, vidimo mnogo različic. Pravilna bi bila domneva, da je ta Layerjeva legenda nastala po tem, ko so se začeli dogajati čudeži na Brezjah (prvi čudež je datiran v leto 1863). Pričevanje: "Jaz Mica T....., doma v Begunjah na Gorenjskem, rojena 28. avgusta 1846. l., sem ležala 12 tednov bolna; huda božjast me je lomila, in sicer tako, da se mi desna noga v kolenu popolnem sključi, da se v kolenu nič ne uda in je od kolena naprej vsa mrtva. Po bolezni hodim še šestnajst tednov po bergljah, in med tem časom vedno rabim zdravila. Potem se mi dvakrat zaporedoma sanja, da grem v cerkev k "Mariji Pomagaj" na Brezje o bergljah, iz cerkve pa brez bergelj. Po svetem Matevži na ta dan, t. j. 22. kimovca 1863. leta, grem res k "Mariji Pomagaj" na Brezje. Po sveti maši ostanem še v cerkvi in Marijo prosim, da bi se spolnile moje sanje. Marija me je uslišala; šla sem brez bergelj domu."

Ljudje bi namreč lahko povezali ozdravljenja z nastankom slike, ki je moral biti skrivnosten in nadnaraven, sicer bi slika izgubila svoj dodatni čar in "čudežno moč." Rečemo tudi lahko, da različne teze glede nastanka nedvomno spodbujajo zanimanje za raziskovanje slike, prav tako pa je zanimivo videti tudi, kako tanka je meja med legendo in resničnostjo oziroma kako legenda lahko hitro prestopi v človeški zavesti v resnico. Na tak način se seveda spodbuja tudi pobožnost romarjev, ki še danes prihajajo v Brezje, da bi se poklonili čudodelni podobi. Verjamejo namreč, in cela vrsta čudežev, ki so se tu zgodili, jim govori v prid, da je slika portal, ki odpira dostop k Mariji, Jezusovi materi in njegovi najljubši učenki. Ob tem je potrebno posebej poudariti, da je češčenje Matere Božje spodbujano s strani Cerkve, vse dokler ne doseže meje malikovanja. "Razlika med češčenjem in malikovanjem je pravzaprav bistvenega pomena: pri prvem gre za to, da podoba ponese opazovalca preko same fizičnosti do najvišjega na oni strani. Malikovanje pa pomeni, da se opazovalčev pogled ustavi le na fizičnosti in občuduje lepoto, ki naj bi uprizarjala Svetost," tako je zapisal prof. Anton Šturkelj v Marija Pomagaj na Brezjah. Tudi v Katekizmu katoliške Cerkve beremo, da se Mariji po pravici izkazuje posebno češčenje, ki pa se "bistveno razlikuje od češčenja, kakršno izkazujemo tako učlovečeni Besedi kakor tudi Očetu in Svetemu Duhu in katero Mariji izkazovano češčenje kar najbolj pospešuje." Tako je vedno znova potrebno omenjati, da je v teološkem pogledu na sliki, kjer sta upodobljena Marija in Dete, vedno Dete tisto, ki je glavna oseba, a Marija ostaja z njim kar najtesneje združena. Sliki Marije Pomagaj je vedno znova potrebno dati prednost Detetu in njegovemu odnosu z Materjo in ne le občudovati lepoto Marije. Umetnost je, če je narejena v pravem duhu, vredna spodbujanja, saj tudi sama v drugih spodbuja občudovanje, še več: v človeku hoče vzbujati sveta čustva in dvigati duha kvišku. 

*

Slika je torej varianta izvirnika Marija Pomagaj iz prve četrtine 16. stoletja slikarja Lucasa Cranacha starejšega. "Izhodiščna predloga tipu, ki ga končno kaže tudi Layerjeva slika, je bila neka bizantinska ikona tipa Matere Božje iz Pelagonije, ki je bila v prvi polovici petnajstega stoletja še zlasti priljubljena v Toskani; tu jo je, ko se je mudil na florentinskem koncilu, spoznal kanonik katedrale v Cambraiju Fursy du Bruille in kupil varianto, ki je v drugi četrtini štirinajstega stoletja nastala v krogu Ambrogia Lorenzettija. Leta 1440 jo je – kot delo svetega Luka – prinesel v svoje mesto in jo končno zapustil katedrali, kjer je kot Notre–Dame–la– Graace postala mestna zaščitnica, njeno češčenje pa je od leta 1453 pospeševala posebna bratovščina. Njeni prvi pomembnejši posnetki so nastali že v petnajstem stoletju, leta 1507 pa jo je na nekem potovanju videl tudi Lucas Cranach starejši, ki je pozneje naslikal znamenito varianto, ki je danes v Innsbrucku," je zapisal Lev Menaše v knjigi Marija v slovenski umetnosti. Cranachova varianta predstavlja človeško plat Kristusa s tem, ko izpostavlja še toplejši odnos Matere in Deteta kot je sicer pri tovrstnem motivu ikon. Bolj znana od originala je bila v Layerjevem času sicer passauska podoba, varianta izvirnika, za katero je rečeno, da so se nanjo v času tridesetletne vojne obračali s prošnjami številni kristjani.

Pri Layerjevi in tudi pri Cranachovi Mariji Pomagaj gre za motiv, ki izhaja iz bizantinske umetnosti in nosi naziv Eleousa. Gre za bizantinski tip nežne, intimne, materinske Marije, ki obrača glavo k Jezuščku, ki sedi na njeni desnici, ta pa pritiska svoje lice k njenemu, ji ovija levico okrog vratu in z desnico sega k njenemu obrazu. Legenda, po kateri je nastal motiv Marije Pomagaj, je sicer delno povzeta po novozaveznem dogodku, delno pa gre za legendo, nastalo v ljudski pobožnosti. Navezuje se na čas Herodove zahteve po pobijanju otrok, ko se je Jožefu v sanjah prikazal angel, ki ga je opozoril na Herodovo namero in mu svetoval beg v Egipt. V tem času naj bi se Jezušček, star komaj nekaj tednov, vzdignil k Mariji in ji rekel: "Pomagaj Mati! Marija pomagaj!" Tako kot se Dete obrača na Marijo, tako naj bi se tudi Layer v stiski obrnil nanjo (in tako se še danes nanjo obračajo mnogi verniki).

*

Omenimo še kronanje. Marija in Jezus sta bila kronana leta 1907 ob svečanosti, kjer je škof Jeglič okrasil figuri. V katoliški Cerkvi je namreč navada, da se slovesno kronajo podobe, ki jih ljudje najbolj častijo. Slovesnost je izpostavila Marijino vlogo za slovenski narod, še bolj pa je izpostavila Layerjevo sliko kot vez med Marijo in slovenskim narodom. Kronana Marija v okviru naroda predstavlja Marijo kraljico slovenskega naroda.

Layerjeva slika v Layerjevi kapeli na Brezjah.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Rubensova slika Ugrabitev Levkipovih hčera

'Ugrabitev' je evfemizem za posilstvo. Zakaj se je slikar Peter Paul Rubens lotil takšnega, za današnji čas tako provokativnega motiva? V kratki študiji (krajšo študijo sem pred časom objavila tudi o Botticellijevem Mističnem rojstvu ), ki sem jo pripravila, se bomo dotaknili možnih interpretacij motiva. Peter Paul Rubens, Ugrabitev Levkipovih hčera , 1615-1618, Stara pinakoteka, München. Pa začnimo z opisom slike! V središču dogajanja na sliki Ugrabitev Levkipovih hčera so naslikane štiri osebe, za njimi dva konja in dva amoreta. Dva moška, od tega eden sedi na konju, drugi pa stoji na tleh, si podajata eno izmed deklet, medtem ko drugo dekle, postavljeno v zvitem klečečem položaju na tleh, močno drži tisti moški, ki stoji na tleh. Osebe so čudno zvite, tako, da ena drugo pogosto prekrivajo in da se določeni deli telesa ne vidijo. Prva figura, ki nam pade v oči, je oseba na sredini slike, to je ženska, ki si jo moška podajata. Moški na konju jo drži za noge, moški na tleh pa...

Mila Kačič in Jakob Savinšek

Pesnica in igralka Mila Kačič je imela deset let mlajšega kiparja Jakoba Savinška zelo rada. Kljub temu da je umrl že leta 1961 je do svoje smrti mislila nanj in mu posvetila večino svojih pesmi. A zaljubila sta se šele na drugi pogled. "Tisti večer, ko sem ga spoznala, ni name nobenega takega groznega vtisa naredil. Potem je zelo zbolel in ga mesec in pol nisem videla. Po tistem sem ga srečala na cesti, ko sem enkrat šla iz Opere. Mrak se je delal, pa mi je prišel nasproti. Strašno shujšan. Ustavila sva se, rekla sem: "Zdaj ste se pa pozdravili?" "Ja, sem se, do gotove mere," je odgovoril in sva oba utihnila. Tega trenutka ne bom nikoli v življenju pozabila. Stala sva in se gledala in skozi moje možgane je šlo samo: "Temu človeku sem zapisana do smrti." Samo ta misel. Nakar je on rekel: "Vas grem lahko spremit domov?" Sem rekla: "Prosim." In me je spremil do doma. Vem, da sva šla mimo Opere, skozi tisti park, kjer je grobnica naši...

Kdo je bil Willy Gretor, nenavadni ljubimec Ivane Kobilca?

  Ivana Kobilca se je nekoč nesmrtno zaljubila. Njenemu izbrancu je bilo ime Willy Gretor in bil je karizmatičen, izobražen, nadarjen in iznajdljiv. Edino, kar je kvarilo odnos, je bila njegova nezmožnost ostati zvest. Kobilci je zlomilo srce, ko je izvedela, da njena prijateljica pričakuje otroka z njim, z drugo prijateljico pa se je poročil. Ivana Kobilca v času prvega bivanja v Parizu, 1891, digitalno obdelan posnetek. Vir: Facebook stran Ivana Kobilca, Narodna galerija Leta 1891 je Ivana Kobilca poslala svojo sliko Poletje na Salon. Ko je bila ta uspešno sprejeta, je tudi sama iz Münchna pripotovala v takratno kulturno in umetniško prestolnico - Pariz. V Münchnu je Kobilca obiskovala zasebno slikarsko šolo za ženske, saj v tistem času niso smele študirati na Akademiji. Zakaj ne? Eden izmed predmetov je vključeval vaje v risanju golega telesa (kar je bil seveda nujen pogoj za uspešno upodabljanje celopostavne figure) in zato se za mlade dame nikakor ni spodobilo, da bi se udelež...

Leonardova Zadnja večerja

V povezavi z znamenito poslikavo obstaja duhovita legenda, ki gre takole: Leonardo da Vinci je na njej delal skoraj tri leta, zato se je predstojnik samostana pritožil. S tem je razjezil velikega mojstra, ki je vodilnim nato razložil, zakaj dela tako počasi: imel naj bi težave najti primeren model za Judo, saj naj nihče ne bi imel tako zlobnega obraza, da pa bo zdaj ves navdihnjen uporabil poteze tistega, ki se je pritožil zaradi zamude. V resnici je renesančni polihistor Leonardo res slikal zelo počasi in pogosto je sredi dela izgubil zanimanje in ga ni nikoli dokončal. Zato ni čudno, da mu je v celoti ali delno  [1] pripisanih le petnajst del. Zadnja večerja je eno najznamenitejših del, ki jih je mojster dokončal. Naročnik je bil milanski vojvoda Ludovico Sforza, ki je Leonardu naročil poslikavo ob prenovi tako cerkve kot dominikanskega samostana Santa Maria delle Grazie. Vojvoda je prostor želel spremeniti v mavzolej za družino Sforza, vendar se to ni uresničilo. Tako je danes...

Loščika in ilustracije

 Mineva eno leto odkar sem pričela pisati blog GledalKaja in ob tej priložnosti bom delila z vami nekaj res posebnega. Vloga ilustracije je bila prvotno ta, da je osvetlila ali bolje, dopolnila besedilo (latinski illustrare pomeni razsvetliti, razjasniti). Vesna Kitthiya, ki živi in dela v Prlekiji, pa ustvarja nekakšne vinjete, kjer v ilustracijo pogosto vključi del besedila oziroma ilustracija niti ne potrebuje besedila ob sebi, saj sama pripoveduje neko zgodbo. Za vas imam pripravljen pravcati umetniški posladek, zato napnite oči in uživajte! Današnji prispevek bo obarvan bolj osebno in tako naj kar takoj povem, da je Vesna Kitthiya moja najljubša ustvarjalka. Njene sličice manjših formatov so povečini narejene v tehniki akvarela, dopolnjuje pa jih odločna, a hkrati nežna kontura/črta, narejena s tehničnim pisalom. Zdi se, kot da bi te mini umetnine nastajale po naključju. Kot da bi umetnico navdihnila akvarelna packa, ki je po naključju padla na papir. Vse slike ilustracij v te...

Ivana Kobilca in pariški Salon

V enem prvih prispevkov  smo govorili o Kobilčini sliki Poletje . Povedali smo, da je z njo doživela velik uspeh, saj je pariška žirija določila, da se jo razstavi na Salonu. V prihodnjih letih je na Salonu uspešno razstavljala še dvakrat.  Spomnimo: Salon je takrat še pomenil standard francoskega slikarstva in umetniki, ki so tam želeli razstavljati, so morali dobiti odobritev žirije, ki pa je seveda imela svoje poglede na umetnost. Leta 1891, torej leta, ko se je prijavljala tudi Kobilca, je bilo na razstavo prijavljenih okoli 2800 del, med njimi je žirija izbrala 307 slikarjev z 951 deli, poleg tega še 38 kiparjev z 420 kipi. Vendar pa je večina umetnikov, ki niso bili sprejeti, inštitucijo razumela kot staromodno, zato so organizirali kar svoj Salon. »Salon zavrnjenih« je Napoleon III. ustanovil leta 1873, da bi ugodil umetnikom, ki so se pritoževali zaradi zavrnitev na ostalih salonih, njihovi prostori pa so bili tik ob akademijskem salonu (razstavljali so v prostorih zna...

Razstava Mojstrovine Pinakoteke Praškega gradu v Narodni galeriji

  Vsak, ki je dal kaj nase, si je v 16. stoletju v svojem domovanju uredil lasten kabinet čudes. To je bila zbirka raznoraznih predmetov: tistih, ki so nastali v naravi ali pa kot plod človeške roke. Naštejmo jih nekaj za ilustracijo: minerali, orožje, orodje, novci, arheološki ostanki, slike in skulpture, raznorazni umetnostnoobrtni izdelki, herbariji in nagačene živali (zlasti neobičajni primerki), medicinski pripomočki in še in še.  [1] Beseda kabinet je sprva označevala »majhen stranski prostor, najprej v gradovih za shranjevanje dragocenih zbirk,« [2] vendar pa so prostori pridobili na pomembnosti in velikosti s tem, ko se je zbirka navdušenca večala. Zbirka je predstavljala ugled zbiratelja in ta je z njo pokazal svojo razgledanost, seveda samo tistim, ki jih je povabil in jim zbirko razkazal, kar je bila velika čast. V Narodni galeriji v Ljubljani se je s 1. 10. 2020 odprla razstava Mojstrovine Pinakoteke Praškega gradu. Na ogled je 46 umetnin, ki so bile nekoč del zb...

Nismo poslednji! Dachauska izkušnja Zorana Mušiča

Letos mineva 75 let odkar so Američani osvobodili ujetnike taborišča Dachau. Med njimi je bil Slovenec Zoran Mušič, ki je tam preživel kar šest mesecev. Spada med naše najpomembnejše slikarje in je s svojimi cikli Konjičkov, kraških in dalmatinskih motivov zaslovel tudi širše. Najbolj znan pa je morda prav njegov cikel slik  Nismo poslednji . Mušič je v taborišču delal kot strugar v tovarni orožja. Umetniško znanje diplomiranega slikarja so hitro prepoznali nemški stražarji, ki jih je Mušič portretiral, po fotografijah pa je naredil tudi portrete njihovih deklet in žena. Po njegovem pričevanju naj bi ga za dobro opravljeno delo kdaj pa kdaj nagradili s piščančjim bedrom. Mušič ni bil edini tak primer, čigar nadarjenost so prepoznali stražarji: izpričano je, da so naročali risbe in slike pri slikarju in profesorju Aldu Carpi, ki je bil deportiranec v Gusnu. Naročali so družinske portrete in italijanske krajine, ki jih je slikal po spominu. Carpi je esesovcem želel naslikati taborišč...

Ivana Kobilca: Poletje

Slika Poletje je gotovo ena najlepših in najpomembnejših slik v slovenski zgodovini. Visi v Narodni galeriji in je glavni izmed razlogov, zakaj Slovenci najraje obiščemo prav Ravnikarjev del galerije, kjer so razstavljena dela 19. in 20. stoletja. Ljubljančanka Ivana Kobilca je bila svetovljanka, a med kraji, ki jih je imela najraje, je bila gorenjska vas Podbrezje. Ivanina mama Marija Škofic (tudi Škofič) je bila doma z Britofa pri Podbrezjah in slikarka se je z veseljem vračala sem tudi med večletnim bivanjem v tujini. Leta 1889 je prav v tem kraju pričela slikati sliko Poletje , dokončala pa jo je naslednje leto.  Ivana Kobilca, Poletje , 1889-1890, olje na platnu. Vir: spletna stran Narodne galerije Kot je znano, si je pri delu pomagala s fotografijo. Ni pa bila edina, ki je to počela: slikarji so si v tem času pomagali s fotografijo, ki je pričela nadomeščati skice. Naredila je kar nekaj fotografij in vidimo lahko, da se v marsičem razlikujejo od končne slike: zdi se, da je iz...

Najlepša Rafaelova Madona

  Vse od konca 18. stoletja sliko  spremljajo  nenavadna doživetja. Veliko tistih, ki so si sliko ogledali, je doživelo nekakšne religiozne ekstaze, podobne Stendhalovemu sindromu. To je pomembno zaznamovalo tudi nemško romantiko v 19. stoletju. Rafael, Sikstinska Madona, 1512, olje na platnu. Slika je na ogled v Slikarski galeriji starih mojstrov v Dresdnu.  Nemci so si v zadnjih desetletjih 18. stoletja delo razlagali kot Rafaelovo vizijo: odprla so se nebesa in prikazala se mu je Marija. Najprej nas prevzame podoba Marije, ki v naročju drži Dete. Njen obraz je sicer mil, vendar pa nam njen izraz odkriva nekaj neopisljivega. Jezuščkov izraz je odmev njenega izraza. Več strokovnjakov se je v preteklosti trudilo razvozlati ta pomen, vendar še nismo dobili nekega končnega odgovora. Morda gre za grozo ob spoznanju, kakšno trpljenje čaka Jezusa, ko bo odrasel. Rafael, Sikstinska Madona (detajl), 1512, olje na platnu. Slika je na ogled v Slikarski galeriji starih mo...