Fra Filippo Lippi (1406 – 1469) je bil uspešen slikar, ki je združeval elemente tako realističnega kot t. i. lepega sloga. Poglejmo, s čim se je še zapisal v zgodovino!
Lippu Lippiju, kot so ga tudi imenovali, so že zgodaj umrli starši in prepuščen je bil v tetino varstvo, ki pa ni imela denarja, da bi lahko zanj skrbela, zato ga je pustila pred vrati firenškega karmeličanskega samostana. Tam je res tudi odraščal in pričel z izobraževanjem, s šestnajstimi leti pa je, kot je bilo takrat običajno za zapuščene otroke, vstopil v red. Giorgio Vasari je v svoji biografiji o pomembnih italijanskih slikarjih zapisal, da si je Lippi želel postati res kvaliteten slikar po tem, ko je pri delu videl mojstra Masaccia (1401 - 1428) (Masacciu se bomo posvetili v enem prihodnjih prispevkov). Pri svojem slikarskem poklicu je imel močno podporo svojega reda.
Kljub
temu da je bil redovnik (fra je
krajše za frater, brat), pa je živel ničkaj pobožno življenje. Menda je bil
zelo živahen človek, ki se je zapletel v veliko škandalov: imel je veliko ljubic,
ponarejal je, prelomil veliko obljub, tudi dogovorjenih naročil ni izpolnjeval. Eden izmed njegovih naročnikov je bil recimo
Cosimo Medičejski Starejši, ki je Lippija k delu želel prisiliti tako, da ga je
celo zaklenil v sobo – a zviti Lippi je po vrvi pobegnil skozi okno!
Njegova
zgodba se je dodatno zapletla, ko je dobil naročilo za poslikavo kora v katedrali v
mestu Prato. Tam je spoznal mlado in lepo Lucrezio Buti, ki se je pripravljala,
da bo vstopila v red. Sestre je prepričal, da mu naj pozira kot model za Marijo,
Jezusovo mater. Star je bil že petdeset let, ko je z njo pričel strastno
ljubezensko afero, menda jo je celo ugrabil. Nikoli se nista poročila, saj je
odklanjal poroko, ker je menda še naprej želel živeti življenje brez ovir. Imela
sta dva otroka, njun sin je bil Filippino Lippi, ki je, tako kot njegov oče,
postal slikar. Nekateri viri pravijo, da je razuzdanec živel tudi z Lucrezijino sestro,
torej da so ustanovili nekakšno skupnost, komuno. Cosimo Medičejski je ne glede
na Lippijeve želje prosil papeža Pija II., če lahko posreduje in reši ugled
tako Lucrezie kot Lippija. Papež je poslal dovoljenje-izjemo, da se Lippi lahko
poroči z Lucrezio, a je slikar umrl še preden je dovoljenje res prišlo. Njegovi
sodobniki so ugibali, če ga morda niso zastrupili njeni sorodniki ali pa morda
kakšna razočarana ljubica.
*
Lippi
je Lucrezio Buti verjetno naslikal na sliki Marija z Detetom in angeloma. Vidimo, da je obraz res izrazito lep,
idealiziran (to je ta »lepi slog«, ki ga omenjamo v uvodu), očitna pa je tudi
nekakšna melanholija; oboje je vplivalo na Sandra Botticellija in sina
Filippina Lippija, morda celo na Leonarda da Vincija! Morda pa lahko vsebino
prizora tolmačimo tudi širše: mati z detetom ob seboj razmišlja o otrokovi
prihodnosti in moli za njegovo srečo.
Tradicionalno velja, da naj bi se Lucrezia pojavila tudi na freski Herodovo slavje, kjer naj bi predstavljala lepo in zapeljivo Salomo.
Filippo
Lippi, Herodovo slavje (del Zgodbe svetega Štefana in svetega Janeza Krstnika),
1452-1465), velika kapela (Cappella Maggiore) v katedrali v mestu Prato v
Italiji. Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Stories_of_St._Stephen_and_St._John_the_Baptist
Čeprav
se nam kaj hitro lahko zgodi, da pričnemo v našem občudovanju umetnike postavljati na piedestale, je vendarle zmotno
razmišljanje, da so živeli (popolnoma) poduhovljeno in brezmadežno življenje.
Bili so ljudje tako kot mi, z vsemi napakami in slabimi navadami. Takšne
zgodbe, kot je ta, pa naj nas spravijo v dobro voljo in morda v malce nejevere.
Komentarji